top of page

PROGRAM

Svenska Psalmjazztrion uppträder oftast i något av dessa tre sammanhang.

EGEN KONSERT:

Svenska Psalmjazztrion har en varierad repertoar som består av nyare och äldre, kända och mindre kända psalmer. Arrangemangen sträcker sig från vackra ballader till piggare svängig jazz och lämnar sällan åhöraren oberörd. Trion arbetar kontinuerligt med att arrangera nya psalmer och anpassar repertoaren efter när på året konserten ges. Under sommaren utgör t ex våra egna versioner av "Sommarpsalm" och "Den blomstertid nu kommer" en del av programmet. För att bredda sin repertoar har trion under senare år även tolkat och framfört såväl omtyckta folkmelodier som kompositioner av Bach. För att skapa ytterligare kontakt med publiken brukar vi presentera musiken muntligt och på ett trevligt sätt berätta lite om trions bakgrund under konserterna.

KÖRKONSERT:

Svenska Psalmjazztrion samarbetar regelbundet med olika körer och kan bistå med noter på ett stort antal välgjorda arrangemang för kör som passar utmärkt att framföra tillsammans med pianotrio. Repertoaren sträcker sig från svensk jazz ( Lars Gullin, Bengt Hallberg  m fl) till jazz i folkton ( Nils Lindberg m fl ) samt en rad andra olika körstycken av olika karaktär. Våra körkonserter under julen rymmer allt från traditionell svensk och amerikansk julmusik till psalmer och carols.

Förutom att vi har noter på detta material har vi även förslag på former för respektive arrangemang gällande antal repriser, var det passar med pianosolon, snygga slut etc. Har Ni förslag på andra arrangemang för kör är vi självklart öppna för att spela dessa också. Blandningen av klangerna från trion och kören ger en ljudbild som är väldigt vacker. De körkonserter vi hittills gjort har varit mycket uppskattade för både oss, kören och inte minst publiken. Välkommen att kontakta oss så hittar vi en repertoar som passar och skickar över noter till Er.

ÖVRIGA SAMARBETEN:

Svenska Psalmjazztrion är öppen för många olika typer av samarbeten. Sedan gruppen bildades har vi t ex haft nöjet att spela på musikgudstjänster och minnesstunder, framfört Duke Ellingtons ”Sacred Concert” med storband och kör, uruppfört nyskriven musik för kör och jazzgrupp och mer därtill.

bottom of page